Skip to content →

Project NaSk

In mijn lessen vind ik het belangrijk dat mijn leerlingen actief bezig zijn. De leerlingen aan het werk, zelf informatieaan het vergaren, in groepen er achter komen hoe het nou zit en dan als resultaat dit aan anderen uitleggen. Nu ik met projecten aan de slag ben heb ik het idee dat het ook begint te werken zo.

Bedoeling

Ik vraag de leerlingen zelf hun onderwerpen binnen het onderwerp energie te kiezen en hun onderwerp uiteindelijk aan de klas uit te leggen. De leerlingen komen natuurlijk niet zomaar aan hun onderwerp.

Woordweb
Het boek heb ik maar even gelaten voor wat het is. Ik geef de klas het onderwerp, dit keer energie, en de leerlingen gaan in hun samenwerkingsgroepjes een woordweb maken van termen die daar volgens hun mee te maken hebben. Uit dat woordweb zoeken ze voor ieder groepslid een passende term.

Onderzoeksvragen
Om een goede uitleg te kunnen geven moeten de leerlingen zich goede vragen kunnen stellen over hun onderwerp. Ze moeten van mij per onderwerp minimaal 4 onderzoeksvragen opstellen en die met mij doornemen. Aan de hand van deze onderzoeksvragen kunnen ze dan beter informatie zoeken.

Informatie verzamelen

Het zoeken van informatie gaat vooral via internet. Het komt bij de leerlingen haast niet op om een encyclopedie open te slaan of in een boek te kijken. Nou wijs ik daar ook niet echt actief op. We hebben op onze locatie geen bieb en geen encyclopedie, wel internet. Ik ben dus druk bezig met het zoeken naar vrije computerruimtes. Vaak lukt dit maar geregeld ook niet. Daarom heb ik voor de leerlingen inzichtelijk gemaakt wanneer zij mogen verwachten dat ze een computer kunnen gebruiken tijdens de les. Lukt dit niet, dan moeten ze in hun planning daar rekening mee houden door tijdens die les ander werk te doen en tijdens het Open LeerCentrum (OLC) aan het NaSk project te werken.

De situatie zo is verre van ideaal. Ik ben dus ook druk bezig met een project om PC’s in mijn lokaal te krijgen.

Informatie verwerken

Als de leerlingen alle informatie bij elkaar hebben moeten ze met hun groepje de informatie verwerken tot één complete uitleg van hun onderwerpen. Ze mogen hiervoor PowerPoint gebruiken maar voor de uitleg mogen ook posters, filmpjes, proefjes e.d. gebruikt worden. Ik eis van de leerlingen wel dat ze in hun presentatie

  1. Het gesproken woord
  2. Woord in beeld
  3. Afbeeldingen

allemaal gebruiken.

Beoordelen

Als de leerlingen hun uitleg voor de klas brengen, beoordelen de andere groepjes het groepje dat aan het uitleggen is. Dit gaat niet out of the blue maar m.b.v. een beoordelingsformulier wat ze van mij krijgen. Op de voorkant moeten ze met behulp van kruisjes diverse eisen beoordelen. Op de achterzijde moeten ze die beoordeling verantwoorden.

Zelf vul ik ook een beoordelingsformulier in. Zo kan ik de leerlingen direct van feedback voorzien na de presentatie èn als een groep een kwalitatief slechte beoordeling maakt kan ik die vervangen door mijn beoordeling.

Ervaringen

De ervaringen tot nu toe zijn positief. Je kunt de leerlingen begeleiden en prikkelen om meer te willen weten van NaSk dan wat er vanuit het boek aan hun gepresenteerd wordt. Leerlingen zijn veel actiever bezig met NaSk en besteden ook meer tijd aan NaSk buiten de lessen om.

Mooi voordeel vind ik ook dat leerlingen ervaring opdoen in het presenteren van hun werk en zichzelf. Je ziet ze van project naar project groeien.

Computers blijven een bottleneck. Ik wil er eigenlijk naar toe dat ik in mijn klas per groepje 1 of 2 computers ter beschikking heb om mee te kunnen internetten, Office gebruiken en bestanden op te slaan.

Published in Nieuws

3 Comments

  1. Tom Tom

    Leuk!

    Zojuist schreef ik commentaar op jouw commentaar op mijn weblog. Het lijkt erop dat je de “taakgerichte” didactiek waar ik het over had inderdaad vorm geeft in je lessen.

    In die situatie lijkt me een portfolio (=dossier) heel nuttig als beoordelingsinstrument.

  2. ik heb binnenkort een presentatie en ik weet neit over wat ik het moet hebben het moet wel met nask te maken dus ik vraag graag voor u hulp???!!!!

  3. over wat zou het beste onderwerp zijn om een presentatie te hebben we moeten een powerpoint gebruiken wat ik alleen weet ik dat ik wat afbeeldingen ga laten zien voor een hogere cijfer en maar over welke onderwerp weet ik niet dus vraag ik over welke onderwerp moet ik hebben iets met nask ……? hoop snel antwoord te krijgen van iemand die iets weet

Geef een reactie