Tijdens de tweedaagse management bijeenkomst van de OGVO is Eric Slaats (@ericsls) een presentatie komen geven over onderwijsvernieuwing door middel van iPads. Een zeer inspirerend verhaal dat vertelt dat onderwijsvernieuwing niet zit in uitgebreide beleidsplannen maar in ruimte krijgen en mogelijkheden zien.
In schooljaar 2010 – 2011 heeft Eric de ruimte gekregen om een aantal ipads uit te zetten binnen zijn organisatie. Hiervoor heeft hij middels twitter zijn collega’s uitgedaagd zich aan te melden voor een ipad. De eerste enthousiastelingen hebben een ipad gekregen.
Diegene die een ipad gekregen hadden kregen ook een opdracht: “Onderzoek wat een ipad kan betekenen voor jouw onderwijs.” De grotere ontwikkelingsvraag van het project ifontys was: “Anyplace, anytime, anywhere, anyhow learning.” Hiervoor wasDrie maanden na de start van dit project zijn de ontwikkelingen niet te overzien. Veel vakken / modules van de opleiding zijn digitaal geworden. Leerlingen zijn co-creator geworden van de opleidingen en een boel applicaties voor de ipad in het onderwijs zijn gevonden maar vooral ook bedacht!
Volgt natuurlijk vanzelf de vraag: “Wat gebeurt er binnen de OGVO of College Den Hulster als we collega’s van een ipad en een vergelijkbare opdracht zouden kunnen voorzien?”
Uiteraard zijn er ook randvoorwaarden bij een dergelijk project:
- Geef iemand dicht bij de mensen de bevoegdheid en de ruimte om beslissingen te nemen.
- Zorg voor een draadloos netwerk.
- Zorg dat mensen budget krijgen bij hun ipad om applicaties te kiezen, onderzoeken en te gebruiken uit de itunes app-store.
De randvoorwaarden zijn dus redelijk banaal.
Comments