Vandaag zijn we met een aantal collega’s van de OGVO naar het Hondsrugcollege in Emmen geweest om te leren van hun aanpak met betrekking tot gepersonaliseerd leren.
Het verhaal van Kees Versteeg begon met de visie van het Hondsrugcollege op het onderwijs. Het huidige onderwijs is falliet. Het onderwijs is sinds de 19e in veel facetten niet veel veranderd terwijl de maatschappij in zijn ontwikkeling is doorgeraasd. De jeugd van tegenwoordig gebruikt ICT als de poort naar de toekomst.
Het onderwijs moet persoonlijker, leren op maat.
Het Hondsrugcollege heeft een duidelijk beeld van hoe dat leren op maat er uit moet zien. Zie het als een iTunes. Er wordt een profiel geschets van je leerstijlen, niveau, sectorkeuzen en gestelde doelen. Aan de hand hiervan stelt het systeem een bij jou passend aanbod aan.
Om de leerinhoud, op maat, bij de leerling te krijgen is een device nodig. Een ipad heeft volgens het Hondsrugcollege alles in zich wat hier voor nodig is. Snel opspstarten, geen rechtopstaand scherm, veel apps, ookmvoor creativiteit (imovie, garageband) etc.
De invoering van de ipads heeft veel te weeg gebracht. Inmiddels werkt meer dan 90% van de docenten enthousiast met de ipad. Nieuwe manieren van werken worden ontwikkeld, maar ook apps die de organisatie rondom het leren vereenvoudigen.
Er is inmiddels veel verandert op het Hondsrugcollege. De echte grote veranderingen zullen echter nog komen. Het onderwijs zoals we het nog kennen zal zich ontwikkelen naar gepersonaliseerd, gedifferiënteert leren.
Ik heb veel geleerd vandaag. Enorm fijn om deze kennis weerte kunnen gebruiken bij het project “Gepersonaliseerd leren in het Technodôme” wat een pilot is om gepersonaliseerd leren in te gaan voeren binnen College den Hulster. Maar hierover later meer ;-).
(Psst, of volg @meneerpeters)
Comments