Skip to content →

Bezoek Hampton Academy

Hieronder de aantekeningen zoals ik ze gemaakt heb tijdens het bezoek aan Hampton Academy.

Inleiding

Sue Demont, principal.

  • Hampton Academy is een school met ca. 800 leerlingen die allemaal uit de buurt komen.
  • 50% jongens en 50% meisjes.
  • 30% is allochtoon. 25% heeft Engels niet als moedertaal.
  • Ca. 25 van de 800 leerlingen heeft een “rugzakje”.
  • De school heeft veel energie gestoken in het uitleggen van het concept aan de ouders.
  • De basisscholen in de omgeving zien het concept zitten. Het lijkt veel op de manier van werken in het basisonderwijs.

Een belangrijke verandering van een reguliere setting naar het kunskapsskolan concept is het verder kijken dan vandaag en morgen. Het doelen stellen naar over 4 jaar. Waarom doe ik wat ik doe?

  • De nieuwe manier van werken is ook een grote leerstap voor de docenten. Waar ligt het evenwicht tussen vrijheid en structuur.

Rondleiding

  • We are building the airplane while it’s flying.

Gesprek princepal of collega within academy

  • Teamleider van een team.
  • Iedere dag in het eerste jaar intervisie gedaan met de andere teamleiders om met elkaar te bespreken hoe het gaat en hoe ze zaken aanpakken.
  • In elk college heeft een college director, (en nog 3 functies)
  • Voor de werkelijke start met kunskapsskolan heeft de school veel energie gestoken in het informeren van leerlingen, ouders en docenten van basisscholen. Zij waren namelijk de nieuwe klanten die het systeem volledig mee zouden maken.
  • Invoeren van het kunskapsskolan concept is een moeilijk traject. De positieve reactie was erg positief. Dit is erg motiverend voor docenten.
  • Als leider, wanneer je niet weet hoe het moet, moet je het toch laten klinken alsof je weet hoe het moet.
  • Wat zou je anders doen als je het eerste jaar over moest doen? Alles, we hebben andere mensen, sommige op andere plekken en andere leerlingen. Het concept gaat er over dat je je middelen (personeel, ict, gebouw) passend inzet op de leerlingen die er zijn en wa ze nodig hebben.
  • Director of learning zorgt er voor dat het concept kunskapsskolan uitgevoerd wordt zoals het bedoeld is en de docenten zich ontwikkelen tot kunskapsskolan docenten. De director of learning verbindt visie met realiteit.
  • Ondanks dat het model strikt is zijn alle drie de scholen verschillend van elkaar in de cultuur en de uitvoering van het model.

Kritieke punten

  • Relaties, er zijn nu betere relaties tussen docenten onderling en docenten met leerlingen.
  • Die relaties zijn opgebouwd door elkaar goed op te vangen in de verschillende problemen die ze zijn tegengekomen.
  • Je hoeft je niet druk te maken om lesroosters, klassengrootte, faciliteiten als je zorgt voor een goed supportnetwerk van personeel. Dan kun je alle problemen die je tegenkomt oplossen.
  • Het helpt de kwaliteit te verhogen dat er docenten zijn die er niet in geloven. Die houden je scherp om de kwaliteit hoog te houden en te reflecteren op wat je doet.
  • Stop op tijd om stil te staan bij de stapjes die gelukt zijn en vier ze met je team!
  • Doe het met zijn drieën binnen de OGVO want je hebt elkaar hard nodig. Er is ruimte genoeg om je eigen school te blijven zijn.

Published in Aantekeningen Veranderend onderwijs

One Comment

  1. SME SME

    Heel veel herkenning voor dit schooljaar, met name de punten stil staan bij kleine stapjes en docenten die kritiek hebben spreken me aan. Merk nu al in overleg dat mensen snel de neiging hebben terug te grijpen naar oude middelen bij tegenslag (wanden dicht etc.) This is not the way… we should stick to our chosen path , anywhere it may lead us. (personal quote)

Geef een reactie