Vanmorgen de workshop bezocht die werd gegeven door Lydia van Deelen (l.vandeelen@cps.nl).
Middels een USB-stick krijgen alle deelnemers bronbestanden aangeleverd met voorbeelden en formats voor het opstellen van het taalbeleidsplan.
De workshop bestonds uit twee delen.
- Een inleiding over de referentiekaders en wettelijke veranderingen
- Het doorlopen van de format van het taalbeleidsplan.
Hieronder voornamelijk aantekeningen bij de inleiding.
Referentiekaders en wettelijke veranderingen
- Referentiekaders, verplichting of kans?
- Kans, oplossingsgericht denken.
- Taalopbrengsten / niveauverhoging leidt tot niveauverhoging bij alle vakken.
- Afstemming in de doorlopende leerlijn uitgaande van dezelfde begrippen.
- Docenten betrekkenF-niveau is fundamenteel niveau. S-niveau is streef niveau. Bij taalniveau’s geldt dat streefniveau gelijk is aan eerstvolgend hogerliggend fundamenteelniveau.
- Voorlichting over referentiekader / wettelijke veranderingen en mogelijkheden.
- Gesprek over goed onderwijs, referentiekaders betrekken.
- Hoe hoger de ambititie die je neerlegt, hoe hoger de resultaten.
- Taal niveau’s
- 1F en 1S: basisonderwijs (1S voor leerlingen met advies H/V)
- 2F VMBO en MBO 1,2,3
- 3F MBO 4 en HAVO
- 4F VWO
- Rekenniveau’s
- 1F en 2S: basisonderwijs
- 2F VMBO en MBO 1,2,3
- 3F MBO 4, HAVO en VWO
- Concept sylabus Nederlands is uit. Bij steunpunt-VO kun je reageren.
- Verwachting is dat VMBO Nederlands gehandhaafd blijft.
- HAVO taal niveau wordt misschien licht verlaagd.
- VWO taalniveau zal waarschijnlijk verhoogd worden.
- Uitgevers zijn momenteel nog druk met het aanpassen van alle methodes mbt tot de verwerking van referentiekaders taal en rekenen. Daarom aanschaf nieuwe methodes even uitstellen.
- Alle centrale eindexamens worden sinds 2010 ge-ijkt op de referentiekaders.
- Daarom moet taal en rekenen ook in methode ge-ijkt zijn.
- Referentiekader leraar
- Curriculum ontwikkelen/aanpassen
- Effectief taal- en rekenonderwijs
- Docentvaardigheden
- Rooster- / organisatieaanpassingen
- Effectief taal- en rekenonderwijs
- Toetsbare hoge doelen
- Doorgaande lijn in het aanbod
- Voldoende tijd
- Kwalitatief goede instructie
- Differentiatie
- Monitoren, signaleren en reageren
- (Vernooy 2006, Brandt en Kaskens 2011)
- Inspectie controle
- Zoomt in op toegevoegde waarde.
- Behalen voorgeschreven eindniveau van ondergeschikt belang als toegevoegde waarde aangetoond kan worden.
- De 4 B’s
-
- Bewust, van de noodzaak van verandering.
- Belang, ervaren van het nut van de verandering.
- Betrokken, door vanuit eigen verantwoordelijkheid verandering vorm te geven.
- Bekwaam, om de juiste en effectieve interventies uit te voeren.
- Monitoring en toetsing
-
- Cito is de lat die weergeeft wat het eindresultaat is voor de school.
- Diataal geeft aan wat de juiste aanpak is voor individuele leerlingen.
- Diataal is aangepast aan de referentiekaders.
- Beleidsuitgangspunte, quickscan
Comments