Hieronder mijn aantekeningen van de eerste presentatie van de conferentie ‘Resultaat met taal’ van het CPS door Amos van Gelderen, Hogeschool Rotterdam / Kohnstamm instituut.
- Van belang voor goede taalvaardigheid (lees- en schrijfvaardigheid)
- Woordenschat
- Conceptuele kennis
- Toepassen lees- en schrijfstrategiën
- Motivatie
- Gebruik voor persoonlijke doelen
- Inspectie verwacht veel aandacht voor technisch lezen in basisschool en onderbouw VO.
- Onderzoek toont aan dat, hoe ouder de leerling hoe zwakker het verband tussen begrijpend lezen en technisch lezen.
- Interventies gericht op technisch lezen vanaf groep 4 niet meer effectief.
- Aanpak op tekstbegrip wel effectief.
- Zwakke lezers juist baat bij vergroten conceptuele kennis, leesmotivatie en verbetering taalaanpak.
- Volgens van Gelderen is persoonlijke begeleiding bij taalonderwijs van essentieel belang voor een goede taalvaardigheid (lees- En schrijfvaardigheid)
- Er is onvoldoende aandacht voor schrijfaaridheid in het onderwijs. Schrijfvaardigheid is aan te leren.
- Aandacht voor globale planing en revisie van teksten.
- Aandacht voor conceptuele samenhang en retorische aspecten (voor wie, welk doel, welk genre)
- Spelling en grammatica van belang voor formuleren.
- Hoe kun je werken aan schrijfvaardigheid?
- Strategie-instructie
- Samenvattingen maken
- Hulp van klasgenoten (peer-response)
- Traditioneel grammatica onderwijs heeft een negatief effect op schrijfvaardigheid!
- Persoonlijke coaching van docent
- Grammatica onderwijs heeft wel zin als je het verbindt aan concrete voorbeeldteksten.
- Vorm en functie van taal in samenhang ipv losse cursussen voor grammatica en schrijven.
Comments