Skip to content →

Ontkavelen van lees- en schrijfonderwijs

Hieronder mijn aantekeningen van de eerste presentatie van de conferentie ‘Resultaat met taal’ van het CPS door Amos van Gelderen, Hogeschool Rotterdam / Kohnstamm instituut.

  • Van belang voor goede taalvaardigheid (lees- en schrijfvaardigheid)
    • Woordenschat
    • Conceptuele kennis
    • Toepassen lees- en schrijfstrategiën
    • Motivatie
    • Gebruik voor persoonlijke doelen

       

  • Inspectie verwacht veel aandacht voor technisch lezen in basisschool en onderbouw VO.
    • Onderzoek toont aan dat, hoe ouder de leerling hoe zwakker het verband tussen begrijpend lezen en technisch lezen.
    • Interventies gericht op technisch lezen vanaf groep 4 niet meer effectief.
    • Aanpak op tekstbegrip wel effectief.
    • Zwakke lezers juist baat bij vergroten conceptuele kennis, leesmotivatie en verbetering taalaanpak.
  • Volgens van Gelderen is persoonlijke begeleiding bij taalonderwijs van essentieel belang voor een goede taalvaardigheid (lees- En schrijfvaardigheid)
  • Er is onvoldoende aandacht voor schrijfaaridheid in het onderwijs. Schrijfvaardigheid is aan te leren.
    • Aandacht voor globale planing en revisie van teksten.
    • Aandacht voor conceptuele samenhang en retorische aspecten (voor wie, welk doel, welk genre)
    • Spelling en grammatica van belang voor formuleren.
  • Hoe kun je werken aan schrijfvaardigheid?
    • Strategie-instructie
    • Samenvattingen maken
    • Hulp van klasgenoten (peer-response)
    • Traditioneel grammatica onderwijs heeft een negatief effect op schrijfvaardigheid!
    • Persoonlijke coaching van docent
  • Grammatica onderwijs heeft wel zin als je het verbindt aan concrete voorbeeldteksten.
    • Vorm en functie van taal in samenhang ipv losse cursussen voor grammatica en schrijven.

Published in Aantekeningen RT

Comments

Geef een reactie