Hieronder mijn aantekeningen bij de workshop die gegeven werd door Peter Snijders (CPS, Reggesteyn).
- VMBO 19% dyslectisch bij het eindexamen.
- Volgens onderzoek heeft slechts 3% – 6% van de bevolking dyslexie. (VWO 5%, HAVO 10%).
- Echter, slechte lezers met een lager IQ vertonen vergelijkbare uitval met dyslecten met een hoger IQ.
- Dyslexie is erfelijk en wordt, volgens theorie, veroorzaakt door een te hoge dosering testostoron bij de zwangerschap.
- Kwalitatieve dyslexie diagnose:
- Onderkennende diagnose (mate van achterstand en didactisch resistent)
- Verklarende diagnose (verklarende cognitieve processen)
- Indicerende diagnose (welke ondersteuning is nodig en hoe kan de leerling leren er mee om te gaan)
- (Criteria “Dyslexie vereniging Nederland”)
- Onderzoek en onderzoeksresultaten behoren altijd bij de verklaring tbv beoordeling kwaliteit onderzoek.
- Toetsen die niet voldoen aan bovenstaande eisen zouden niet moeten leiden tot faciliteiten.
- Masterplan dyslexie (www.masterplandyslexie.nl)
- PO – remediëren
- VO – compenseren / dispenseren
- Exameneisen
- 2011-2012 – Gemiddeld voldoende
- 2012-2013 – Max. 1 vijf voor Ne, En, Wi
- 2013-2014 – Ne volgens referentieniveau’s en rekentoets
- Pilot rekentoets cito
- Dit jaar technische pilot
- Volgend jaar oefentoets voor eindexamenleerlingen en voor-eindexamenleerlingen. Een behaalde toets is geldig voor het eindexamen!
- De verwachting, ook bij het ministerie, is dat tenminste 25% van de leerlingen 2F niet zal halen.
- Verantwoordelijk van het VO is om te zorgen voor duidelijke toegevoegde waarde in de taalvaardigheid.
- Dit schooljaar (2011-2012) is het laatste jaar dat een school vooraf aan het examen vergrotingen van de examens mag maken.
- Hoe dyslexie bespreekbaar maken?
- Uitleggen, ook wetenschappelijk hoe het zit.
- Project “Vrij lezen” www.cps.nl > R&D project
Comments