Skip to content →

Slagen met dyslexie, gevolgen en opties mbt tot de zwaardere exameneisen

 Hieronder mijn aantekeningen bij de workshop die gegeven werd door Peter Snijders (CPS, Reggesteyn).

 

  • VMBO 19% dyslectisch bij het eindexamen. 
    • Volgens onderzoek heeft slechts 3% – 6% van de bevolking dyslexie. (VWO 5%, HAVO 10%).
    • Echter, slechte lezers met een lager IQ vertonen vergelijkbare uitval met dyslecten met een hoger IQ.
  • Dyslexie is erfelijk en wordt, volgens theorie, veroorzaakt door een te hoge dosering testostoron bij de zwangerschap.
  • Kwalitatieve dyslexie diagnose:
    • Onderkennende diagnose (mate van achterstand en didactisch resistent)
    • Verklarende diagnose (verklarende cognitieve processen)
    • Indicerende diagnose (welke ondersteuning is nodig en hoe kan de leerling leren er mee om te gaan)
    • (Criteria “Dyslexie vereniging Nederland”)
    • Onderzoek en onderzoeksresultaten behoren altijd bij de verklaring tbv beoordeling kwaliteit onderzoek.
  • Toetsen die niet voldoen aan bovenstaande eisen zouden niet moeten leiden tot faciliteiten.
  • Masterplan dyslexie (www.masterplandyslexie.nl)
    • PO – remediëren
    • VO – compenseren / dispenseren
  • Exameneisen
    • 2011-2012 – Gemiddeld voldoende
    • 2012-2013 – Max. 1 vijf voor Ne, En, Wi
    • 2013-2014 – Ne volgens referentieniveau’s en rekentoets
  • Pilot rekentoets cito
    • Dit jaar technische pilot
    • Volgend jaar oefentoets voor eindexamenleerlingen en voor-eindexamenleerlingen. Een behaalde toets is geldig voor het eindexamen!
  • De verwachting, ook bij het ministerie, is dat tenminste 25% van de leerlingen 2F niet zal halen.
    • Verantwoordelijk van het VO is om te zorgen voor duidelijke toegevoegde waarde in de taalvaardigheid.
  • Dit schooljaar (2011-2012) is het laatste jaar dat een school vooraf aan het examen vergrotingen van de examens mag maken.
  • Hoe dyslexie bespreekbaar maken?
    • Uitleggen, ook wetenschappelijk hoe het zit.
  • Project “Vrij lezen” www.cps.nl > R&D project

Published in Aantekeningen RT

Comments

Geef een reactie