Skip to content →

VO-content en de iPad

Vandaag heeft een grote groep collega’s een introductie gehad in VO-content, de stercollecties. Deze introductie was niet helemaal naar tevredenheid. We willen volgend schooljaar namelijk gaan werken met iPads. Daar zou VO-content niet op werken. Ik kon het niet laten, 90% werkt wel!

Om het wel te laten werken heb ik gebruik gemaakt van de browser Puffin. En na een half-uurtje proberen ben ik tot de constatering gekomen dat 90% van het materiaal werkt. Hieronder enkele screenshots.

Nu ben ik eigenlijk helemaal benieuwd of er meer mensen zijn die dit geprobeerd hebben en wat hun ervaringen zijn? Heeft VO-content zelf al de proef op de som genomen?

 

 

 

 

Published in ICT iPad Veranderend onderwijs

8 Comments

  1. Wij weten wel dat de stercollecties voor ruim 90% op de i-pads kunnen worden gebruikt, maar vinden dat onvoldoende. We zijn druk in gesprek met Apple om oplossingen te vinden en zijn ook bezig met proeven om onze stercollecties i-pad proof te maken. Wiskunde havo/vwo werkt inmiddels op de i-pad en met ingang van augustus geldt dit ook voor Engels. Prima natuurlijk dat de andere collecties ook grotendeels kunnen worden gebruikt, maar we vinden niet dat we het kunnen promoten omdat we het niet optimaal vinden.
    Hans Reiber, directeur vo-content

  2. Dat ziet er goed uit!
    Ja, VO-content heeft wel iets dergelijks geprobeerd en wel met Photon. Het resultaat dat we daarmee bereikten en het gebruiksgemak van Photon vonden we echter niet echt voldoende om grootschalig te promoten.
    Wij willen graag verder onderzoeken hoe het materiaal zich houdt bij gebruik van Puffin. Je verliest iets aan scherpte en het lijkt of je touchscreen iets ongevoeliger is, maar voorlopig lijkt het zeer veelbelovend.
    Linda le Grand (VO-content)

  3. @Hans Reiber, dank voor je reactie. Goed om te horen dat de ontwikkelingen zijn gang vinden. Wel jammer om te constateren dat tijdens de workshop, die gisteren op College Den Hulster gehouden werd om de stercollecties te introduceren bij collega’s, keihard werd gesteld dat het helemaal niet werkt. Dit heeft voor veel van mijn collega’s tot een flinke teleurstelling geleid waardoor zij minder objectief naar de vo-content inhoud hebben gekeken. Met de uitleg zoals jij hem hier stelt hadden we grotere stappen kunnen maken.
    Nogmaals dank voor je reactie. We gaan er mee aan de slag!

    Martin Peters
    Onderwijsdirecteur VMBO
    College Den Hulster

  4. @Linda le Grand, als we in samenwerking hierin iets kunnen bereiken? Binnen de OGVO gaan collega’s nog dit jaar aan de slag met iPads. Volgend jaar hopen we in een bredere context ook met leerlingen aan de slag te kunnen op iPads. Wellicht dat we van hieruit kunnen werken aan verbreding van de werkwijze binnen het Nederlandse onderwijs?

  5. Theo Poot Theo Poot

    Ook ik heb – na een vergelijkbare ervaring bij een van mijn presentaties – op aanraden van Gerard Mennen Puffin uitgeprobeerd. Mijn ervaringen stroken met die van Linda – bovendien meende ik regelmatig een behoorlijke ‘lag’ te ervaren, wat me weinig goeds doet vermoeden bij gelijktijdig gebruik van veel iPads. Het is toch nog niet de ideale oplossing, hoewel er inderdaad veel wèl werkt. Maar zoals Hans Reiber schrijft: veel is niet genoeg…
    Soms vraag ik me wel af, hoe het mogelijk is dat je als school besluit een device als iPad te kiezen zonder de te gebruiken content centraal te stellen in het besluitvormingsproces. First things first?

  6. @Theo Poot, Dank voor je reactie.

    “First things first” ben ik helemaal met je eens. Daarbij vind ik wel dat de leerling eerst is, dan de docent en dan de ondersteunende leermiddelen. Vanuit deze gedachte kom ik bij de iPad. Gebruiksgemak voor de leerling in gebruikersinterface, batterij-duur en degelijkheid. Dit kun je ook zo opnoemen voor de docent.

    De leermiddelen zijn een ondersteuning bij wat de leerling wil leren. Dat kan nog uit het boek met verwerking op de ipad. Een mooie stap is om leerlingen met behulp van de iPad meer onderzoekend bezig te laten zijn met meer open opdrachten. Daarnaast is een methode als VO-content een mooie aanvulling waarin leerlingen een digitale kennisbron aangeboden krijgen en oefenmateriaal. Deze kennisbronnen kun je echter ook op andere plekken vinden (minder gestructureerd) en vrijwel elke docent komt om in extra oefen-materialen die hij/zij ooit ontwikkeld heeft.

    Al met al, volgens mij, een reële tussenoplossing waarbij de iPad nu het juiste apparaat is.

  7. Theo Poot Theo Poot

    Het wordt me duidelijk meneer Peters: uw leerlingen maken zelf uit wat ze gaan leren. Interessant concept, doet denken aan Unic of de gepersonaliseerde opzet die op Hondsrugcollege wordt ontwikkeld, en waar iPads inderdaad heel goed bij passen.
    Lijkt me een behoorlijke stap voor docenten die gewend zijn om met methodes en jaarprogramma’s te werken!

  8. @Theo Poot, Gepersonaliseerd leren is inderdaad de weg die we in willen slaan. Zie mijn eerdere blogs over Kunskapsskolan en hun KED-concept. We zijn inmiddels anderhalf jaar onderweg om met onze collega’s te bespreken wat gepersonaliseerd leren is, wat het kan betekenen voor onze school en hoe het KED-concept ons daarbij kan helpen. Een flinke investering. Ook op de digitale slag die we daarbij willen slaan.

    Al met al, genoeg te doen hier. Een uitdagende omgeving!

Geef een reactie