Het einde van het lopende schooljaar nadert. Het mooie hiervan is dat het nieuwe schooljaar ook dichterbij komt. In het nieuwe schooljaar zullen de brugklasleerlingen van het VMBO van College Den Hulster gaan werken met een iPad. Deze iPad zal door school aangeboden worden. Ouders / leerlingen betalen een eigen bijdrage van € 50,- per jaar.
Afgelopen weken hebben vrijwel alle collega’s van College Den Hulster ook de beschikking gekregen over een iPad. En dat is te merken. Het gesprek gaat vaak over welke manieren collega’s gevonden hebben om de iPad in te zetten voor het onderwijs met als einddoel, een meer gepersonaliseerde vorm van onderwijs.
Vandaag kwam ik twee interessante blogs tegen. Beide blogs gaan over de meerwaarde van de beschikbaarheid van devices in het onderwijs. (Beide via X, Y of Einstein? – De Jeugd Is Tegenwoordig)
- Grappige, maar relevante video over BYOD in het onderwijs
- Presentatie proefproject iPads in opleiding Onderwijskunde aan de Universiteit Utrecht
Beide “presentaties” geven aan dat de meerwaarde niet zit in het hebben van het apparaat maar:
- Het apparaat gebruiken om leerlingen meer feedback te geven bij college’s / lessen.
- De mogelijkheid om een leerling ook buiten lestijd te begeleiden bij de te maken opdrachten.
Het voordeel dat ik hierbij zie is dat dit kan bijdragen aan meer gepersonaliseerd leren. Een leerling kan met deze mogelijkheden van feedback meer leren in zijn eigen tempo omdat de leerling minder afhankelijk wordt van één les.
[…] collega’s van College Den Hulster hebben nu een iPad. Dat heb je al kunnen lezen op dit blog. Nu kan ik me heel goed voorstellen dat je blogs en sites wilt gaan volgen die interessant nieuws […]