Het nieuwe schooljaar begint. Dit jaar is ons schooljaar echt nieuw. Voor het eerst starten alle collega’s met een iPad als hulpmiddel. Het is de bedoeling dat de iPad ook gebruikt wordt om les te geven c/q onderwijs te verzorgen. Hieronder enkele tips over apps en websites die je kunt bekijken / gebruiken.
Als je de video gemaakt hebt kun je hem vanuit de app op de website van educreations plaatsen. Hier staan al een boel educatieve video’s.Een app voor de iPad waarmee je eenvoudig video’s met uitleg kunt maken. Voor de uitleg kun je gebruik maken van de whiteboard functie van de app. Tevens kun je afbeeldingen toevoegen en teksten typen.
De knowmia app lijkt op educreations. Echter, Knowmia heeft als basis slides die je gebruikt voor de uitleg waar educreatons je een video laat maken. Ook bij Knowmia kun je de uitleg samenstellen met behulp van je iPad en presenteren aan je leerlingen. Doordat Knowmia met het slides principe werkt kun je de volgorde van de uitleg later aanpassen en slides hergebruiken in andere video’s.
(Met dank aan Hans op het Roodt)
Tot nu toe was het gewoon om leerlingen opdrachten digitaal in te laten leveren via de mail of de elo. Als je de mail gebruikte moest je goed opletten dat alle leerlingen hun opdracht inleverde en dat je feedback gaf. Via de elo was het gemakkelijker, leerlingen konden hun bestand uploaden en alle ingeleverde opdrachten kwamen netjes op een rij.
Het onoverzichtelijk van de mail willen we niet meer en uploaden vanuit een bestandsverkenner kan de iPad niet. Daarom zijn er alternatieven. Een van die alternatieven is Showbie. Leerlingen kunnen via de mail hun opdracht inleveren waarbij de opdracht netjes in een aparte elo omgeving gerangschikt wordt. Vanuit deze omgeving kun je vervolgens feedback geven in de opdracht, apart, en middels geluid. De leerling kan hier de gegeven feedback weer terug kijken.
Bij bovenstaande apps heb ik er al zijdelings naar verwezen, flipping the classroom. Dit concept gaat er van uit dat een docent de tijd met de leerling beter kan gebruiken om problemen met opdrachten te bespreken en leerlingen te begeleiden bij hun werk, dan stof klassikaal uit te leggen. Echter, het klassikaal uitleggen van stof is vaak essentieel.
Daarom wordt dit gedaan middels een video uitleg. Voordeel hiervan is dat een leerling de uitleg op zijn eigen tempo kan bekijken, kan herhalen en wellicht verschillende versies van de uitleg bekijken die andere docenten (van andere scholen?) gemaakt hebben over het onderwerp.
Op de site van kennisnet meer uitleg over de werking, tips en tools bij flipping the classroom.
Jelmer Evers en Frans Droog passen het concept flipping the classroom al een tijdje toe in hun lessen.
[Orgineel geplaats op intranet College Den Hulster op 18 augustus 2012]
Comments