Komende dinsdag en donderdag worden er in het VMBO van College Den Hulster zo’n 150 iPads uitgedeeld aan brugklasser en nog eens 50 aan 3e jaars leerlingen in het Technodôme. Daar komt bij dat afgelopen week de brugklassers van TVWO en de DaVinci Class ook een iPad hebben ontvangen. Niet niks dus.
Natuurlijk is dat niet vanzelf gegaan. Een intensieve voorbereiding ging hieraan vooraf met onder andere een pilot in het Technodôme gesteund door de stichting Technodôme en Bedrijf.
Afgelopen week kwam ik een blog tegen over de ervaringen van Burlington High School in Amerika. In dit blog legt Andrew Marcinek uit wat zij geleerd hebben van de implementatie van 1000+ iPads in hun school. Hieronder enkele ‘notes to self’ die ik uit het blog gehaald heb.
Content
Burlington High School heeft zich in dit traject voorgenomen af te stappen van standaard tekstboeken. Docenten creëren nu hun eigen materiaal. De ervaring is dat wanneer docenten digitale versies maken van de ‘vroegere’ tekstboeken, dit veel tijd kost en weinig innovatief is ten opzichte van de tekstboeken.
If your plan is to digitize a standard textbook, save your moey and renew your textbook licenses.
De mogelijkheden van de iPad komen pas echt tot hun recht wanneer je als docent opdrachten creëert die leerlingen aanzetten tot nieuwsgierigheid, onderzoek en een eigen uitwerking. Uiteraard lukt dat niet meteen en niet overal. Daarom sluiten we ons als College Den Hulster aan bij VO-content zodat we een breed aanbod van digitaal lesmateriaal krijgen.
Nieuwe werkwijze
Niet iedere leerling zit te wachten op het werken met de iPad. De meeste zullen het leuk vinden om te surfen, facebooken etc. Een ander verhaal is het aanpassen naar werken met digitale lesstof, digitale aantekeningen enzovoorts. Toch ligt hier een kerntaak voor het onderwijs. Het is onze taak om leerlingen voor te bereiden op deze vaardigheid van de 21ste eeuw. In de maatschappij van nu en zeker van de toekomst is het ondenkbaar dat je over geen / onvoldoende digitale vaardigheden beschikt.
However, we must work to incorporate information and digital literacy standards into the K-12 curriculum as early as possible.
Helpdesk
In ons eigen implementatie traject op College Den Hulster hebben we docenten die we opleiden tot iExperts. Burlington High School heeft naar mijn mening een bijzonder waardevolle aanvulling hierop:
One of the best decisions we made before we deployed 1000+ iPads to our student body was to create a student-run genius bar.
Een tip die ik maandag direct meeneem naar school. Benieuwd of we dit met onze brugklassers ook kunnen organiseren!
Comments