Jaren geleden heb ik David leren kennen tijdens een internationaliseringsproject. David was schoolleider van een school voor voortgezet onderwijs in Santpedor, Catalonië, Spanje. Onlangs zag ik tweets van David voorbij komen over zijn werk bij zijn huidige school in Sant Juan SINS Cardener, Catalonië, Spanje. Hoog tijd om weer eens bij te praten. Nou was het toeval dat David deze week in Moers, Duitsland was voor een internationaliseringsproject. Uitgelezen gelegenheid om eens bij te praten!
Uitgangspunten
De methodische uitgangspunten van SINS Cardener zijn diversiteit, focus op de interesses van de leerling, creativiteit en gamification.
- Diversiteit
De werkvormen vinden zo veel als mogelijk in heterogene groepen plaats. - Focus op de interesses van de leerling
De school draait om de leerling. Docenten proberen daarom de leeractiviteiten te laten aansluiten bij de interesses van de leerlingen. In de werkvorm projecten bepalen leerlingen hun eigen onderwerp. - Creativiteit
SINS Cardener probeert bij leerlingen creativiteit verder te ontwikkelen. Probleem oplossend vermogen en muzische vaardigheden zijn belangrijk - Gamification
De school gebruikt ook gamification modellen om leerlingen te laten leren. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van bepaalde persoonlijke vaardigheden wordt gebruikt gemaakt van classcraft.com.
De uitgangspunten voor de organisatie zijn:
- Open space assemblies
In deze bijeenkomsten bepalen docenten samen de voortgang en ontwikkelingen binnen de school. De bijeenkomsten zijn ook echt open. - Horizontaal georganiseerd
David is de schoolleider, toch is de organisatie horizontaal georganiseerd en hebben alle docenten zeggenschap in de assembly. - Holistische benadering van de leerling
Onderwijsvormen
De onderwijsvormen van SINS Cardner kunnen schematisch als volgt weergegeven worden:
De workshops worden verzorgd als inspiratie-sessies voor leerlingen. Leerlingen kunnen hierbij elke keer kiezen uit minimaal 15 workshop thema’s.
In de actieplannen beschrijven de leerlingen aan welke doelen, vaardigheden en kennis zij willen werken.
In het onderdeel communicatie werken de leerling aan Catalaans, Spaans en moderne vreemde talen.
De projecten zijn onderzoeken die de leerlingen uitvoeren. Deze onderzoeken vinden plaats in 1 van de vijf werelden die SINS Cardener onderscheidt. Hierdoor kunnen leerlingen gestimuleerd worden om zich niet op één richting te focussen, maar zich breder te ontwikkelen.
Door middel van de coaching worden leerlingen begeleidt om uitdagende doelen te stellen en om te leren op zichzelf te reflecteren. SINS Cardener heeft hier een aantal hulpmiddelen voor. (Vragenlijsten, assessment criteria, projectstappen, actieplan-onderdelen.)
Dagindeling
Voor de dagindeling heeft de school rekening gehouden met attentie dip die bij leerlingen kan optreden gedurende een dag.
Comments